Tandsygdomme hos katte

Katte får ikke huller i tænderne ligesom vi mennesker. Men til gengæld ses en række andre lidelser som katte kan døje med, både i tænder og mundhule.

Det ligger i kattens natur, at den ikke er tilbøjelig til at vise når den har smerter. Der er dog ingen tvivl om, at tandsygdomme gør ligeså ondt på katte som hos os.
Katte viser tegn på tandpine i form af:

• Nedsat lyst til tørfoder
  • Lugt fra munden
  • Manglende soignering
  • Savlen
  • Vægttab

Netop fordi at disse symptomer tit først opstår når tandsygdommen er ganske fremskreden, gælder det om, at opdage det i god tid!

Det er blandt andet derfor, at det årlige sundhedseftersyn er vigtigt.

Tandresorptioner

Den hyppigste tandsygdom hos katte er 'tandresorptioner' (TR). Det anslås at op mod halvdelen af alle katte lider af denne sygdom. Det er en sygdom hvor celler nedbryder først tandroden og siden tandhalsen af de angrebne tænder. I fremskredne stadier af sygdommen kan det ses at de angrebne tænder knækker.

Årsagerne til at katte udvikler TR kendes ikke, men lidelsen ses også hos vilde kattedyr. Man har forsøgt sig med mange forskellige behandlingsformer gennem tiden, men intet har virket. Den eneste kendte behandling er, at udtrække den eller de angrebne tænder. Og fordi vi ikke kender årsagen, kan vi heller ikke iværksætte nogen forebyggende behandling.

Diagnosen stilles ved undersøgelse af tænderne i narkose bl.a. ved hjælp af røntgenbilleder af tænderne.  Oftest er mere end en tand angrebet.

Katte der er behandlet for TR har risiko for at flere tænder angribes med tiden. Derfor bør der foretages tandundersøgelse minimum hvert år.

Tandkødsbetændelse og parodontose

Disse to sygdomme hænger ofte sammen. Begge er betændelser der opstår som følge af immunforsvarets reaktion på plak.

Alle katte danner plak. Det er en blød bakterieholdig film der sætter sig på tandens overflade. Mundhulens immunforsvar reagerer på plakken og derved udløses en tandkødsbetændelse. Plakken kan også finde vej ned i tandkødslommer og dermed igangsætte en mere omfattende betændelsesreaktion.

Plakken går desuden i forbindelse med mineraler fra spyttet hvorved der dannes tandsten. Tandsten er ikke en sygdom i sig selv, men tandsten skaber yderligere grobund for mundhulens bakterier.

Ved tandkødsbetændelse hvor 'kun' selve tandkødet er betændt kan tilstanden helbredes ved at plakken fjernes -og holde den væk. I svære tilfælde udvikles parodontose, hvor det er bindevævet og knoglerne der skal fastholde tænderne, der angribes og ødelægges. Det kan medføre løse tænder, rodbetændelse og i de fleste tilfælde tandpine!

Ved parodontose har betændelsen lavet uoprettelige skader på tandens bindevævsophæng og kæbeknoglen.

Både tandkødsbetændelse og parodontose er lidelser som kan holdes i skak ved hjælp af tandbehandling, men især i form af daglig tandhygiejne, det vil sige: TANDBØRSTNING!

Kronisk mundhulebetændelse (stomatitis)

Denne sygdom kaldes også Feline Kronisk Gingivitis-Stomatitis Syndrom og er kendetegnet ved, at ikke kun tandkødet, men også en stor del af mundhulens slimhinde er kraftigt betændt. Ligesom ved tandkødsbetændelse er plakken på tænderne med til at igangsætte betændelsen.

Det er en af de sygdomme hvor katten ofte er påvirket på grund af smerterne. Nogle katte savler og holder op med at soignere sig, ligesom de kan blive i dårligt humør og ikke have lyst til selskab. Mange katte mister appetitten og begynder at tabe sig. Som katteejer oplever men også at katten får udpræget dårlig ånde.

Årsag til at nogle katte udvikler stomatitis kendes ikke. Man har fundet en mulig sammenhæng med den ene af kattens influenzavirus, den der hedder calicivirus, men infektion med denne virus kan ikke alene udløse sygdommen. Andre mener at der er en sammenhæng med stress og en deraf følgende negativ påvirkning af immunforsvaret.

Behandlingen koncentrerer sig om, at undgå at immunforsvaret reagerer på plakken. Derfor gælder det både om at fjerne plak ved tandrensning og efterfølgende tandbørstning, men også om at hjælpe immunforsvaret med at fungere bedst muligt.

I mange tilfælde bliver det nødvendigt at fjerne plakkens livsgrundlag: det vil sige tænderne. I op til 85 % af de tilfælde hvor tænderne udtrækkes ses efterfølgende helbredelse. Det er en succesrate som ingen af de andre mulige behandlinger har.

Det kan virke dramatisk at skulle trække de fleste eller alle af kattens tænder ud, men det øger kattens livskvalitet drastisk og langt de fleste fungerer fint uden tænder, de spiser endda gerne tørfoder.

Tandfrakturer

Knækkede tænder er noget der kan opstå hos enhver aktiv kat. Det skader der hyppigst ses ved slagsmål, fald fra stor højde eller ved påkørsel.

Hvis tanden er knækket så den levende del af tanden blottes, skal der gøres noget. Både fordi en blottet nerve gør ondt, men også fordi der er stor risiko for at udvikle en egentlig rodbetændelse og i sidste ende en tandbyld. Tanden bør derfor rodbehandles eller trækkes ud.